«Η πλειοψηφία της Δημοτικής Αρχής, με την προχθεσινή της απόφαση για πρωτόγνωρη αύξηση των δημοτικών τελών, στρέφεται εχθρικά αλλά και εκδικητικά απέναντι στους πολίτες της Λέσβου.
«Εχθρικά», γιατί χρησιμοποίησε, ακριβώς τα ίδια επιχειρήματα που χρησιμοποιεί μέχρι σήμερα η κυβέρνηση, προκειμένου να επιβάλει το μνημόνιο (δεν υπάρχει εναλλακτική λύση, πρέπει να καλύψουμε τα ελλείμματα, τα χρέη κλπ), αλλά και » εκδικητικά » γιατί ή όλη επιχειρηματολογία των βασικών στελεχών της, ήταν «τόσα χρόνια πληρώνατε λίγα».
Εμείς – σε αντίθεση με τις άλλες παρατάξεις – δεν αποχωρήσαμε, μείναμε, καταθέσαμε τεκμηριωμένα τις προτάσεις μας και καταψηφίσαμε την αύξηση των δημοτικών τελών.
Εμείς δεν είμαστε κατά της προσαρμογής των δημοτικών τελών, θέτουμε όμως τις παρακάτω προϋποθέσεις:
· α. ότι τα τέλη είναι πράγματι ανταποδοτικά και
· β. ότι έχουν αναδιανεμητικό χαρακτήρα.
Τα τέλη πρέπει να συνδέονται και να αποτελούν μοχλό διαμόρφωσης επιλογών και κατευθύνσεων για το τι Δήμο θέλουμε. Άρα, έχουν άμεση σχέση με την ποιότητα ζωής στο Δήμο και θα έπρεπε οι δύο επιτροπές οικονομικών και ποιότητας ζωής να διαμορφώσουν μια κοινή πολιτική στρατηγική για αυτόν. Με άλλα λόγια, τα δημοτικά τέλη, θα πρέπει να αποτελούν αντικείμενο μελέτης και να συνάδουν με τις στρατηγικές επιλογές ενός δήμου. Αυτό γιατί, μέσα από το δημοτικά τέλη, ο δήμος θα μπορούσε:
· να ασκήσει αναπτυξιακή πολιτική, δίνοντας κίνητρα (μέσω χαμηλότερων ή μηδενικών συντελεστών) σε δραστηριότητες ή κλάδους που πρέπει να ενισχυθούν τοπικά. (π.χ: Προστασία των μικρών καταστημάτων έναντι του ανταγωνισμού από μεγάλα σούπερ μάρκετ, με την επιβολή μεγαλύτερων τελών σε όσους κερδίζουν περισσότερα από τον χώρο που αξιοποιούν)
· να ασκήσει «τοπική περιφερειακή πολιτική» δίνοντας κίνητρα (μέσω χαμηλότερων ή μηδενικών συντελεστών) στους κατοίκους των χωριών να μείνουν στα χωριά (π.χ. σταδιακή μείωση και χαμηλότεροι έως μηδενικοί συντελεστές για απομακρυσμένα χωριά ή χωριά κάτω από 300 κατοίκους)
· να ασκήσει κοινωνική πολιτική, μέσω της έμμεσης ενίσχυσης ειδικών ομάδων πληθυσμού. Αυτό το τελευταίο είναι ιδιαίτερα σημαντικά στις ημέρες μας. (π.χ. μεγαλύτερα τέλη για όσους δηλώνουν εισόδημα πάνω από 60.000 (π.χ) χαμηλότερα για όσους δηλώνουν εισόδημα κάτω από 25,000, μηδενικά για ανέργους, συνταξιούχους ΑΜΕΑ κλπ)
Η απόφαση της πλειοψηφίας, είναι απελπιστικά «στεγνή» και έχει καθαρά εισπρακτικό χαρακτήρα. Δεν έχει κανένα ίχνος στρατηγικών επιλογών, επιβάλλει σε όλους τους πολίτες επιπλέον φόρους, χωρίς να παίρνει καθόλου υπόψη της την συγκυρία που όλοι μας βιώνουμε. Αυτό γίνεται ιδιαίτερα προβληματικό, σε μια εποχή, που αρκετοί δήμοι, μειώνουν τα δημοτικά τέλη.
· α. ότι τα τέλη είναι πράγματι ανταποδοτικά και
· β. ότι έχουν αναδιανεμητικό χαρακτήρα.
Τα τέλη πρέπει να συνδέονται και να αποτελούν μοχλό διαμόρφωσης επιλογών και κατευθύνσεων για το τι Δήμο θέλουμε. Άρα, έχουν άμεση σχέση με την ποιότητα ζωής στο Δήμο και θα έπρεπε οι δύο επιτροπές οικονομικών και ποιότητας ζωής να διαμορφώσουν μια κοινή πολιτική στρατηγική για αυτόν. Με άλλα λόγια, τα δημοτικά τέλη, θα πρέπει να αποτελούν αντικείμενο μελέτης και να συνάδουν με τις στρατηγικές επιλογές ενός δήμου. Αυτό γιατί, μέσα από το δημοτικά τέλη, ο δήμος θα μπορούσε:
· να ασκήσει αναπτυξιακή πολιτική, δίνοντας κίνητρα (μέσω χαμηλότερων ή μηδενικών συντελεστών) σε δραστηριότητες ή κλάδους που πρέπει να ενισχυθούν τοπικά. (π.χ: Προστασία των μικρών καταστημάτων έναντι του ανταγωνισμού από μεγάλα σούπερ μάρκετ, με την επιβολή μεγαλύτερων τελών σε όσους κερδίζουν περισσότερα από τον χώρο που αξιοποιούν)
· να ασκήσει «τοπική περιφερειακή πολιτική» δίνοντας κίνητρα (μέσω χαμηλότερων ή μηδενικών συντελεστών) στους κατοίκους των χωριών να μείνουν στα χωριά (π.χ. σταδιακή μείωση και χαμηλότεροι έως μηδενικοί συντελεστές για απομακρυσμένα χωριά ή χωριά κάτω από 300 κατοίκους)
· να ασκήσει κοινωνική πολιτική, μέσω της έμμεσης ενίσχυσης ειδικών ομάδων πληθυσμού. Αυτό το τελευταίο είναι ιδιαίτερα σημαντικά στις ημέρες μας. (π.χ. μεγαλύτερα τέλη για όσους δηλώνουν εισόδημα πάνω από 60.000 (π.χ) χαμηλότερα για όσους δηλώνουν εισόδημα κάτω από 25,000, μηδενικά για ανέργους, συνταξιούχους ΑΜΕΑ κλπ)
Η απόφαση της πλειοψηφίας, είναι απελπιστικά «στεγνή» και έχει καθαρά εισπρακτικό χαρακτήρα. Δεν έχει κανένα ίχνος στρατηγικών επιλογών, επιβάλλει σε όλους τους πολίτες επιπλέον φόρους, χωρίς να παίρνει καθόλου υπόψη της την συγκυρία που όλοι μας βιώνουμε. Αυτό γίνεται ιδιαίτερα προβληματικό, σε μια εποχή, που αρκετοί δήμοι, μειώνουν τα δημοτικά τέλη.
Η πρόταση που καταθέτουμε είναι η παρακάτω:
1. Χρειάζεται να γίνει άμεσα μια ενδελεχής μελέτη για την τιμή μονάδας και να υπάρξουν διαφοροποιήσεις, αντίστοιχες των πραγματικών σημερινών καταστάσεων, σε σχέση με την περιοχή, τη θέση και το μέγεθος του καταστήματος, της κατοικίας, κ.λπ, ώστε τα δημοτικά τέλη να κατανέμονται δικαιότερα.
· Πρέπει να υπάρχει μια συγκεκριμένη πρόταση για το σύνολο των δημοτικών τελών (όχι μόνο αυτών της καθαριότητας και φωτισμού).
· Τα δημοτικά τέλη να συνδεθούν με συγκεκριμένες πολιτικές του Δήμου
Οι γενικοί άξονες αυτής της κατεύθυνσης, θα πρέπει να είναι:
2, Μείωση/ κατάργηση δημοτικών τελών, για συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών (συνταξιούχοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ, κ.α.)
· Πρέπει να υπάρχει μια συγκεκριμένη πρόταση για το σύνολο των δημοτικών τελών (όχι μόνο αυτών της καθαριότητας και φωτισμού).
· Τα δημοτικά τέλη να συνδεθούν με συγκεκριμένες πολιτικές του Δήμου
Οι γενικοί άξονες αυτής της κατεύθυνσης, θα πρέπει να είναι:
2, Μείωση/ κατάργηση δημοτικών τελών, για συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών (συνταξιούχοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ, κ.α.)
3. Διαφοροποιημένα τέλη, ανά δημοτικό τοπική/κοινότητα με ουσιαστική εμπλοκή του τοπικού συμβουλίου και των συνελεύσεων των πολιτών , που θα παίρνουν υπόψη το κριτήριο του μεγέθους, της απόστασης από την Μυτιλήνη, τα δημογραφικά χαρακτηριστικά του τοπικού πληθυσμού, καθώς και στοιχεία τοπικού εισοδήματος.
4. Αύξηση τελών, από όσους αποκτούν μεγάλα έσοδα από την χρήση των χώρων τους, αλλά και των δημόσιων χώρων (ΔΕΗ, ΟΤΕ, τράπεζες, Σούπερ Μάρκετ, καταστήματα που καταλαμβάνουν δημόσιους χώρους κλπ)
5. Ξεχωριστό υποχρεωτικά ετήσιο προϋπολογισμό και απολογισμό των ανταποδοτικών τελών, έτσι που να γνωρίζουμε πόσα από τα επιβαλλόμενα και εισπραττόμενα τέλη δαπανώνται για το σκοπό για τον οποίο επιβλήθηκαν. Γιατί είναι σε όλους γνωστό ότι τέλη και φόροι καταβάλλονται αλλά καθαριότητα ανεκτή δεν υπάρχει.
6.Αξιοποίηση των ΑΠΕ στο δημοτικό φωτισμό με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας και χρημάτων, καθώς και ολοκληρωμένο πρόγραμμα ανακύκλωσης για την βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών.
6.Αξιοποίηση των ΑΠΕ στο δημοτικό φωτισμό με στόχο την εξοικονόμηση ενέργειας και χρημάτων, καθώς και ολοκληρωμένο πρόγραμμα ανακύκλωσης για την βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών.
Η αυξήσεις ‘’του ενός πακέτου τσιγάρων το μήνα’’ που επικαλείται η Δημοτική Αρχή, στην πραγματικότητα αντιστοιχεί σε ένα μεροκάματο για ένα μακροχρόνια άνεργο, ένα μεγάλο μέρος του μηνιαίου εισοδήματος ενός χαμηλοσυνταξιούχου ή ενός αγρότη, είναι ένα ακόμη χτύπημα στους μαγαζάτορες που παλεύουν για να σώσουν τα μαγαζιά τους.
Ο λαϊκισμός και η δημαγωγία έχουν τα όρια τους. Η απόφαση της πλειοψηφίας της Δημοτικής Αρχής, για εμάς δεν είναι μια τελειωμένη ιστορία. Από σήμερα κιόλας διερευνούμε όλες τις δυνατότητες, προκειμένου αυτή η απόφαση να ανακληθεί. Προς τούτου, θα χρησιμοποιήσουμε όλα τα δυνατά μέσα. »